Det er optimisme i bransjen

Visjonen er å være den førstevalgte innen feilsøking, reparasjoner, overhaling og service. Innen 2020 vil vi være den ledende innen hydraulikk, vedlikehold og servicetjenester.

I en periode med tilbakegang i oljenæringen, har HyCom hatt sterkere fokus på landbasert industri og fiskerinæringen. Nå er det bedre tider, og det merker de i Håkonshella.

Under OTD messen på Sotra, var HyCom AS tilstede. Birthe hos HyCom, merker forbedringen og positiviteten i markedet

- Nå er optimismen tilbake i offshorenæringen, og vi håper HyCom fortsatt står sterkt, sier daglig leder Åshild Østerbø.

Bedre tider betyr økt aktivitet i alle ledd. Nå er det flere om beinet, med mange som ser nye muligheter i markedet. Det skremmer ikke HyCom. Med selvtillit og tro på tjenestene de leverer, går de løs på nye oppgaver.

Service 24/7

Marginene i bransjer hvor HyCom opererer er små. Da blir pålitelighet viktig. Nedetid for produksjon og tjenester er tapte penger. Derfor tilbyr HyCom service hele døgnet hver eneste dag. Kunden vet at de bruker en aktør som går hundre prosent inn for jobben, og er der når de trenger det. De ansatte har sertifiseringer og kurs som fyller deres behov.

Når det kommer til hydraulikk skal folk vite at vi har den nødvendige kompetansen til enhver tid. Driftstans i hydraulikksystemer kan få store økonomiske konsekvenser. Da er det viktig at en kan stole på arbeidet som blir utført.

Engasjement og service er nøkkelord hos HyCom. Det gjøres ingen forskjell om det er små eller store kunder som trenger vår hjelp.

- En skal være serviceinnstilt, uansett hvem kunden eller oppdraget er og størrelsen på oppdraget som skal utføres er. Vi ønsker å være den første man tenker på når behovet melder seg.

Hydrauliske tjenester

HyCom har små og store kunder. Noen mye større enn andre, og Equinor med underleverandører er i denne kategorien.

- Vi er i disse dager involvert i et stort prosjekt på Gullfaks B. Her har vi produsert panel til BOP og er videre inkludert i installasjonen av dette. Det å få være med fra start til slutt med utvikling av et produkt er veldig kjekt.

Samme dag som OTD messen gikk av stabelen på Sotra, hadde HyCom ansatte ute på Gullfaks for å jobbe med dette prosjektet.

Rederier innen cruisenæringen og annen skipsfart er også brukere av HyCom sine tjenester. Det enorme cruiseskipet Viking Star har vært en av deres kunder.

- For cruiseskip kan bråk i hydraulikksystem gi uønsket støy for gjestene med resonans inn til lugarene. Vi kunne i ett tilfelle redusere støyen med opp til 60%. Det er veldig hyggelig å kunne gjøre en jobb på dette området. Bilferger er også avhengig av at hydraulikk fungerer. Når baugen ikke går opp kan vi være der for å ordne det. Da er det viktig at du reagerer kjapt.

I tillegg til dette er re-sertifisering av trykksatt utstyr er en stor gren av driften. Slikt utstyr finnes over alt, og med dette følger et strengt regelverk rundt sikkerhet. Ved å bruke HyCom til overhaling og re-sertifisering, får du en trygg samarbeidspartner med lang erfaring på området.

HyCom i fremtiden

Hos HyCom ser de ingen grunn til å hvile selv om det ser lysere ut enn på lenge. De fortsetter å øke kompetansen og servicenivået i alle ledd.

- Visjonen er å være den førstevalgte innen feilsøking, reparasjoner, overhaling og service. Innen 2020 vil vi være den ledende innen hydraulikk, vedlikehold og servicetjenester. Vi jobber kontinuerlig for å oppnå dette. Vi skal være den kunden søker trygghet hos i usikre tider.